מה עדיף, כביש בטון או אספלט?

בעולם כבישי בטון נפוצים, אך בישראל זהו מחזה נדיר למדי בין כל דרכי האספלט – האם בצדק?

 "נלבישך שלמת בטון ומלט" כתב נתן אלתרמן, אך במציאות לאלו אפשר להוסיף עוד חומר אחד – אספלט.

 

ממה עשוי כביש?

אספלט נפוץ מאוד בכבישים בארץ ובעולםהוא ולא אחר מככב בשלל כבישים, רחובות וצירי תנועה המתפתלים, עוברים, חותכים ומשתרעים על כל חלקי הארץ.

 

מהו אספלט?

אספלט חם לפני שיטוח על הכביש
אספלט חם לפני שיטוח על הכביש

האספלט הוא חומר צמיגי המצוי בנפט גולמי, אותו ניתן לזקק להפרדתו.

כמו הבטון, גם בו השימוש עתיק יומין, והוא אפילו נזכר במקרא בשמות קדומים יותר

(החימר המשמש לבניה או לאיטום תיבת נוח, מגדל בבל, תיבת משה וכן הלאה).

בעבר הרחוק אפילו השתמשו בו בתחום הרפואה, תאמינו או לא.

אנחנו מכירים אותו כיום כשליט הבלתי מעורער של סלילת כבישים (ליתר דיוק, הציפוי העליון שלהם, לעתים על גבי בטון).

  • אך האם זו באמת האופציה הכי טובה?
  • מדוע אין יותר כבישי בטון בישראל?
  • מי משתי האפשרויות טובה יותר?

 

מיהו כביש הבטון הארוך בישראל?

למעשה, כברת הדרך הארוכה ביותר בארץ המצופה בחלקה העליון בטון, הכביש הרציני היחידי ממנו בישראל, הוא כביש 3,

שנסלל בין צומת נחשון ללטרון בתחילת שנות האלפיים, ונותר די בודד במערכה מאז.

 

מה יתרונותיו של כביש בטון על פני אספלט?

היתרון הגדול ביותר הוא עלות תחזוקה נמוכה לאורך זמן:

כבישים אלו מחזיקים פי 3-4 שנים מאלו הבנויים אספלט, ובאזורים גשומים ההבדל ביניהם אף גדל.

כך נחסכות עלויות תיקון סדקים ושקעים, וגם הטרחה וחוסר הנוחות בסגירת הכביש במהלך ביצוע עבודות שכאלו.

אספלט חם שמגיע מוכן במשאיות / או שממחוסר במקום – עבור חימום ותוספת חומרים – מפוזר על הכביש.

פועל שבמקום מפזרים אותו באופן שווה עם מגרפות על הכביש שעבר קרצוף וגירוד מבעוד מועד.

לאחר היישור – מגיע מכבש כבישים גדול שמייבשר ומהדק את האספלט הלוהט לכביש חדש לחלוטין.

 

עמידות הבטון לאורך זמן:

הבטון עמיד יותר – גם בפני פגעי מזג אוויר, גם בפני שמן וחומרים מזהמים אחרים.

 

הבטון ידידותי יותר לסביבה:

זוהי גם אופציה אקולוגית יותר.

אספלט מחייב שימוש בנפט שהינו מתכלה, וכבר בסלילתו הוא משחרר גזי חממה מזהמים.

 

חסכון בדלק:

ובנוסף, תופתעו לדעת שנסיעה ישירה על בטון גם מעט יותר חסכונית בדלק.

 

אם כך, מהם החסרונות של כבישי בטון?

מכבש כביש כובש ומיישר כביש אספלט חדש
מכבש כביש כובש ומיישר כביש אספלט חדש

כפי שהראה הניסיון של נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) בסלילת דרך כזו לפני שנים רבות, זהו פשוט עסק יקר יותר.

הקמת כבישי אספלט זולה יותר.

שכבות כביש אספלט הן פשוט יותר זולות.

ריבוד אספלט הינו פשוט יותר יחסית ומהיר יותר.

יש לומר שעם הזמן, ההתקדמות בשיטות הסלילה ועליית מחירי הנפט, ההפרש הולך וקטן.

דרך בנויה אספלט אכן דורשת יותר תחזוקה, אבל זו לפחות מבוצעת נקודתית כשצריך.

להחליף מקטע בטון שלם זה הרבה יותר מסובך (למשל, צריך חברת ניסור בטון מקצועית!).

יש גם רעש נלווה לנסיעה עליהם – נסו לנסוע בכביש 3 המדובר ותיווכחו בעצמכם.

החומר פשוט אינו סופג באותה יעילות את קולות חיכוך הגלגלים.

 

לכבישי אספלט יש יתרונות:

זולים ומהירים יותר בהקמתם, ומספקים אחיזת כביש טובה יותר בגשם.

 

 

בנתיים האספלט שולט:

תחום הבנייה תמיד ממשיך להתחדש ולהשתנות.

חומרים וטכניקות חדשים נכנסים לשימוש, ומשנים את אופן בניית התשתיות.

שילוב חומרים באספלט למשל מגביר את יתרונותיהם.

לכן, מי יודע, אולי יום אחד נראה כאן בארץ יותר כבישי בטון, אך בינתיים, ישראל, נלבישך שלמת אספלט ומלט.

Call Now Button דילוג לתוכן